2024 veelbelovend voor Türkiye

 

3 januari 2024 - De Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA), gaat het nieuwe jaar goed van start. De bezoekcijfers zijn gunstig, op de Vakantiebeurs hebben ze één van de grootste stands en per 1 januari is Check-in PR aangesteld als hun nieuwe samenwerkingspartner voor de pr- en aanverwante activiteiten.

Gunstige cijfers
Türkiye ontving 52 miljoen 742 duizend 526 bezoekers in de eerste 11 maanden van 2023, een stijging van 10,82% ten opzichte van vorig jaar. Türkiye, dat zich onderscheidt als een veelzijdige vakantiebestemming met zijn unieke geografische ligging, azuurblauwe zee aan drie zijden en historische rijkdom, zet zijn leidende positie wereldwijd voort als een van de sterkste bestemmingen. In dezelfde periode werd Istanbul bezocht door 16 miljoen 51 duizend 324 buitenlandse toeristen, waardoor het een van de meest bezochte steden ter wereld was. Deze dynamische metropool die oogverblindend is met haar historische rijkdom, uniek cultureel erfgoed en gastronomie, blijft ook de oogappel van het wereldtoerisme. Het aantal buitenlandse bezoekers aan de stad, dat met 9,09% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar, bewijst de positie en aantrekkelijkheid van Istanbul in het wereldtoerisme. In de lijst “The 50 Best Places to Travel in 2024” gepubliceerd door Travel + Leisure magazine is Istanbul opgenomen als een van de meest aanbevolen steden om te reizen. Antalya, het hart van de Turkse Rivièra en een van de meest bezochte steden ter wereld; Bodrum, dat de aandacht trekt met zijn luxe ervaringen en altijd bovenaan de trendlijsten staat, en İzmir, die op de “Best in Travel 2024” lijst van Lonely Planet staat, behoren ook tot de topbestemmingen van 2024.

 

Grote zichtbaarheid Vakantiebeurs
Aankomende Vakantiebeurs pakt het verkeersbureau groots uit op de Vakantiebeurs. In hal 8, stand B.060 is Türkiye met één van de grootste stands aanwezig om bezoekers te verwonderen over hun prachtige en veelzijdige Türkiye. Vele hoteliers en partners uit Istanbul, Antalya, Kuşadası en meer regio’s, zijn aanwezig om zowel de travel trade als de consument persoonlijk te vertellen over wat hun bestemming bijzonder maakt. Tijdens de beurs waant men zich tijdelijk in het kleurrijke en gastvrije Türkiye en in de speciale photobooth kunnen bezoekers een foto laten maken alsof ze al in Türkiye zijn. Een veelzijdig land met een rijke en interessante cultuur, adembenemende natuur met ongekende outdoor mogelijkheden, een bijzonder levendige geschiedenis waar de recente archeologische opgravingen in Göbeklitepe het bewijs van zijn, verfijnde gastronomie, kunst, steden, stranden, zelfs skiën en nog veel meer. Ook trakteert Türkiye bezoekers gratis op Turkse ijsjes van een heel bijzondere en grappige Turkse ijscoman. Kom langs en ontdek het zelf in hal 8, bij stand B.060. 

 

Türkiye heeft ambitieuze doelen voor duurzaam toerisme
Türkiye is het eerste land ter wereld dat op regeringsniveau een overeenkomst heeft ondertekend met de Global Sustainable Tourism Council (GSTC). Sinds 2023 is het  National Susainable Tourism Program (Duurzaam Toerisme Programma) van start gegaan. In deze context zijn er sinds 25 december 2023 meer dan 1 miljoen hotelbedden en 10.000 toeristische faciliteiten in Türkiye gecertificeerd en geverifieerd. Het land streeft naar 100% naleving van de internationale normen door alle accommodaties eind 2030 te certificeren. Daarnaast heeft Türkiye de tweede positie wereldwijd als het gaat om UNESCO werelderfgoederen in diverse categorieën. Türkiye zet zich in om het behoud en de duurzaamheid van dit erfgoed, samen met de Turkse gastronomie en talloze archeologische opgravings- en restauratieprojecten te garanderen. 

 

Check-in PR per 1 januari 2024 aangesteld als pr bureau
Türkiye heeft Check-in PR per januari aangesteld als het pr-bureau voor de Nederlandse markt. Met creatieve PR strategieën, evenementen en traditionele PR activiteiten, gaan ze zich samen met TGA inzetten om de leidende positie van Türkiye in Nederland te behouden en verder uit te bouwen. 

 

 

Over Türkiye 
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld. 

 

Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de  lange termijn.