Een afvalvrije toekomst met ''International Zero Waste Day'' geïntroduceerd door Turkije

 

29 maart 2024 - Jaarlijks produceert de wereldbevolking ruim 12 miljard ton aan afval. De groeiende berg afval is één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Zo vormt afvalvervuiling een aanzienlijke bedreiging voor de economische welvaart en versnelt de crisis rondom klimaatverandering. Om dit tegen te gaan heeft Turkije de International Zero Waste Day geïntroduceerd om wereldwijde bewustwording te creëren rondom afvalvermindering

De "International Zero Waste Day" werd voor het eerst geïntroduceerd op 30 maart 2023, doordat Turkije deze dag had ingediend bij de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) als onderdeel van het plan voor verduurzaming rondom afvalvermindering. De jaarlijkse International Zero Waste Day is geïnitieerd om meer aandacht te vragen voor de enorme hoeveelheid afval die jaarlijks geproduceerd wordt. Deze dag moet ervoor zorgen dat de toekomstige generaties een schonere en leefbare planeet erven. De Zero Waste Movement helpt de initiatieven van Turkije internationaal onder de aandacht te brengen. Zo stellen ze voor om afval te voorkomen, de hoeveelheid afval te verminderen, het recyclingpercentage te verhogen, economisch te besparen en effectief gebruik te maken van natuurlijke hulpbronnen die deze duurzame ontwikkeling ondersteunen. 

 

Streven naar afvalvrije Turkse keuken
In de keuken wordt over het algemeen het meeste afval geproduceerd. Daarom is de afvalvrije keuken een essentieel onderdeel van deze ‘zero waste’ levensstijl. Naarmate er dagelijks minder afval wordt geproduceerd, wordt een afvalvrije samenleving en als gevolg daarvan, een betere wereld mogelijk. Een duurzame gastronomie op zowel ecologisch als cultureel niveau is waar Turkije naar streeft. Zo zijn zero-waste restaurants erg belangrijk voor een duurzame toekomst.

Door de vruchtbare grond in Turkije en het rijke culturele erfgoed van Anatolië, gebruiken oude Turkse culinaire tradities alle voedingsstoffen en produceren ze geen afval. De Turkse keuken combineert eeuwenoude processen, met lokale ingrediënten en originele recepten, wat voor natuurlijke afvalvermindering zorgt. Zo worden overgebleven ingrediënten omgevormd tot nieuwe gerechten. Groenteschillen worden bijvoorbeeld gebruikt in salades of van fruitschillen wordt jam gemaakt. Oud brood wordt gebruikt in verschillende gerechten en desserts, en rijstresten worden verwerkt in soepen of rijstepapdesserts. Door alles uit de voedselbronnen te halen en er een culinaire ervaring van te maken, draagt het op een efficiënte en slimme manier bij aan een duurzamere toekomst.

Turkije’s programma voor duurzaam toerisme en duurzame transformatie in het toerisme
In 2022 was Turkije het eerste land ter wereld dat een regeringsovereenkomst ondertekende met de Global Sustainable Tourism Council (GSTC). Zij stellen wereldwijde normen voor duurzaam reizen en toerisme op en beheren een routekaart die aanpassingen door het Duurzaam Toerisme Programma vereenvoudigt. Beginnend met accommodaties, breidt het programma uit naar touroperators en bestemmingen om duurzaamheidsprincipes te integreren in de toeristische sector. Op 25 maart 2024 bedroeg het totale aantal gedocumenteerde/gecertificeerde duurzame accommodaties in Turkije 17.393, waarvan 871 gecertificeerd. Het doel is dat alle accommodaties in Turkije het certificaat voor duurzaam toerisme behalen in 2030. Afvalbeheer zoals: afval verminderen, scheiden, hergebruiken en recyclen is een vereiste van het Duurzaam Toerisme Programma van Turkije en ook een voorwaarde van de Zero Waste Movement om het milieu te beschermen. 

Naast zero waste, ook focus op schone stranden 
Als natuurwonder met zijn groene ecosysteem maakt Turkije al lang gebruik van milieulabels om zijn blauwe wateren te certificeren. Met 551 stranden met een blauwe vlag heeft Turkije de op twee na meeste stranden met een blauwe vlag ter wereld. Het doel van het Blauwe Vlag programma is om overheden, ondernemers en recreanten blijvend te betrekken bij de zorg voor schoon en veilig water, mooie natuur en een gezond milieu.

Over Türkiye 
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld. 

 

Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.