Türkiye sluit 2023 af met recordbrekend toerismejaar

 

1 februari 2024 - Türkiye heeft 2023 afgesloten met een recordbrekend toeristisch jaar. Het land verwelkomde in totaal 56,7 miljoen internationale bezoekers, een stijging van 10% ten opzichte van 2022. De inkomsten uit toerisme stegen met 17% tot 54,3 miljard dollar.

Türkiye, een van Europa's meest favoriete bestemmingen voor cultuur, kunst, gastronomie, fietsen, naast zee-, strand- en zonvakanties, heeft een recordjaar bereikt in 2023. Het Turkse ministerie van Cultuur en Toerisme heeft als doel om in 2024 60 miljoen toeristen aan te trekken en 60 miljard dollar aan inkomsten uit toerisme te genereren. Türkiye geeft prioriteit aan marktdiversiteit binnen zijn toeristische strategieën en zal zijn activiteiten op de huidige strategische markten voortzetten, terwijl het zich in 2024 zal richten op nieuwe doelmarkten.

Achter het toeristische succes van Türkiye schuilt een strategisch en vooruitdenkend beleid dat zich inzet voor het creëren van een uitnodigende omgeving voor bezoekers. Türkiye zet zich in voor duurzaam toerisme en was het eerste land ter wereld dat in 2022 op regeringsniveau een overeenkomst bereikte met de Global Sustainable Tourism Council (GSTC). Het Türkiye Sustainable Tourism Program beloont de daadwerkelijke beoefenaars van duurzaam toerisme en bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op bij bezoekers. Met dit programma zorgt Türkiye voor diverse, duurzame ervaringen, waaronder milieuvriendelijke accommodaties, fietsen en trektochten, allemaal gericht op het bevorderen van een diepere band tussen het erfgoed van het land en de mensen die het in stand houden.

Türkiye: Het hele jaar door een veelzijdige bestemming
Türkiye staat bekend om zijn unieke geografische ligging, omringd door azuurblauwe zeeën aan drie zijden, en historische rijkdom. Het is het hele jaar door een veelzijdig reisparadijs. Het land neemt gedurfde stappen om zijn toeristische troeven aan de wereld te tonen en trekt veel aandacht van bezoekers met zijn buitengewone productdiversiteit, waaronder prachtige stedentrips, sportactiviteiten, internationale evenementen en festivals.

Het toeristische aanbod van Türkiye is echter niet beperkt tot de populaire bestemmingen. De aantrekkingskracht van het land gaat verder dan de bekende bezienswaardigheden en omvat ook verborgen juweeltjes zoals archeologische vondsten. Türkiye zet zich in voor het behoud van deze archeologische juweeltjes om de duurzaamheid van het cultureel erfgoed te waarborgen en voert talrijke archeologische opgravings- en restauratieprojecten uit. Als pionier op dit gebied heeft Türkiye zijn archeologische projecten uitgebreid tot 720 in 2023. Verwacht wordt dat het aantal projecten in 2024 zal oplopen tot 750, waarmee Türkiye's leiderschap in het behoud van cultureel erfgoed wordt verstevigd. Bovendien betovert het land bezoekers door zijn populaire archeologische vindplaatsen 's avonds te verlichten, waardoor deze historische schatten veranderen in adembenemende spektakels onder de avondhemel. Deze sites, zoals Efeze in İzmir, Hierapolis in Denizli, Patara en Side in Antalya, laten niet alleen het historische erfgoed van Türkiye zien, maar bieden bezoekers ook een unieke kans om een intiemere en magische band met het land te krijgen.

Over Türkiye 
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld. 

Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.