Türkiye trekt welgestelde Europese reizigers aan als culturele hotspot

 

6 maart 2024 - Dankzij recente investeringen en effectieve nieuwe strategieën is Türkiye niet alleen een zeer populaire bestemming voor familievakanties, maar ook een essentiële culturele bestemming voor welgestelde reizigers, met goed gerunde hotels, kwalitatieve service en gastvrijheid. 

 

De particuliere sector heeft altijd succesvol en innovatief geopereerd in deze belangrijke ontwikkeling. Het Turkse Ministerie van Cultuur en Toerisme, onder leiding van de ervaren toerismeprofessional Mehmet Nuri Ersoy, heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld door producten te ontwikkelen om kortdurende verblijven te stimuleren, zoals internationale evenementen, sporttoernooien en festivals. Deze inspanningen hebben het aantal bezoeken van welvarende individuen aan het land aanzienlijk bevorderd.

Bovendien heeft het Ministerie actief verschillende incentives geïntroduceerd om toeristen aan te moedigen de comfortabele hotelfaciliteiten in Türkiye te verlaten voor excursies. Het aantal toeristische attracties is toegenomen door uitbreiding van archeologische opgravingen, die nu het hele jaar door plaatsvinden. Het aantal opgravingslocaties is verhoogd tot 172 als onderdeel van het inspirerende project ‘Legacy for the Future’, waaronder de regio Bergama valt. Deze opgravingen en restauraties zijn niet alleen bedoeld om het district en de omliggende steden te verbeteren, maar ook om alle belanghebbenden in de stad te laten profiteren van de opbrengsten uit toerisme. Daarnaast heeft het Ministerie innovatieve concepten geïntroduceerd, zoals ‘nachtmusea’, waardoor toeristen monumentale bouwwerken en oude steden kunnen verkennen buiten de reguliere openingstijden. Deze initiatieven hebben geleid tot recordaantallen bezoekers aan openluchtmusea zoals Aphrodisias.

Met als doel Türkiye tot een topbestemming voor welgestelde toeristen te maken, streeft Minister van Cultuur en Toerisme Mehmet Nuri Ersoy ernaar het toeristenseizoen uit te breiden naar 12 maanden en toeristen naar alle 81 provincies te lokken. Hij formuleert zijn doelen als volgt: "De Marmara- en Middellandse Zeeregio’s van Türkiye genereren hoofdzakelijk 80% van de toeristische inkomsten van het land. De Egeïsche regio is goed voor ongeveer 10%, terwijl de overige 10% wordt gedeeld door de Zwarte Zeeregio en andere delen van Anatolië. Een van onze belangrijkste doelstellingen is het aantal toeristen en de inkomsten te verhogen, terwijl we het toerisme uitbreiden naar andere regio's met verschillende producten. In dit opzicht is de Egeïsche kust een van de belangrijkste onderwerpen voor ons: ondanks zijn potentieel, culturele schatten, kustlijnen en natuurlijke rijkdommen staat het niet waar het zou moeten zijn wat betreft toerisme. Daarom zullen we onze inspanningen voortzetten om de Egeïsche kust hoger op de reisagenda van internationale toeristen te plaatsen."

Wetende dat welvarende en milieubewuste toeristen prioriteit geven aan duurzaamheid, zet Minister Ersoy zich in voor duurzaamheidscertificeringen van toeristische voorzieningen. Op dit gebied is aanzienlijke vooruitgang geboekt, aangezien meer dan 16.000 van de ongeveer 21.000 hotels in Türkiye met succes duurzaamheidscertificeringen hebben behaald.

De Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA), die Türkiye wereldwijd in meer dan 200 landen promoot om vooraanstaande toeristen aan te trekken, benadrukt dat Türkiye niet alleen bekend staat als een geschikte bestemming voor ‘zon, zee en strandvakanties’, maar nu ook meer dan 60 andere toerismeproducten aanbiedt, zoals natuur- en avontuurtoerisme, (blue) cruisetoerisme, fietsen en andere sporten, archeologische en culturele rondleidingen, religieuze routes, evenals gastronomische ervaringen. Het feit dat İstanbul, İzmir en Bodrum zijn opgenomen in de prestigieuze Michelingids, een van 's werelds meest gerespecteerde gastronomieselecties, is een duidelijk en overtuigend bewijs van het succes van acties in deze context. Een ander bewijs van de voortdurende prestaties van Türkiye op dit gebied is het groeiende aantal locaties op de Werelderfgoedlijst van UNESCO, zoals Ankara en de oude stad Gordion.

Met als doel om in de nabije toekomst het derde belangrijkste toeristische land ter wereld te worden, met 56,7 miljoen bezoekers en 54,3 miljard dollar aan toeristische inkomsten in 2023, belooft Türkiye ook een van de meest gewilde bestemmingen te worden voor welvarende toeristen.

Over Türkiye 
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld. 

 

Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.