Toerisme in Türkiye breekt records in 2024
5 februari 2025 - Türkiye heeft in 2024 een recordaantal toeristen ontvangen: 62,2 miljoen mensen bezochten het land. Dit is een stijging van 9,8% ten opzichte van vorig jaar en 20,3% meer dan in 2019, voor de coronapandemie. Met deze groei werden de eerder vastgestelde doelen van 60 en 61 miljoen bezoekers ruimschoots behaald. De inkomsten uit toerisme kwamen uit op 61,1 miljard dollar, 8,3% meer dan in 2023. Daarmee was 2024 het succesvolste jaar ooit voor het toerisme in Türkiye.
De meeste bezoekers kwamen uit Europa, het Midden-Oosten en Centraal-Azië. Daarnaast groeide het aantal toeristen uit landen als de Verenigde Staten, India en China sterk. Rusland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bleven de drie grootste herkomstlanden, terwijl het aantal reizigers uit de VS steeg met 8,1%, uit China met 65,1% en uit India met 20,7%.
Ook vanuit Nederland kwamen meer toeristen naar Türkiye. In 2024 bezochten 1.303.262 Nederlanders het land, een stijging van 5,77% ten opzichte van vorig jaar.
Gemiddeld verbleven internationale toeristen 10,7 dagen in Türkiye en gaven ze 972 dollar per persoon uit. Volgens UN Tourism behoorde Türkiye in 2023 al tot de vijf meest bezochte landen ter wereld.
Hagia Sophia, İstanbul
Over Türkiye
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld.
Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.