Türkiye sluit het derde kwartaal van 2024 af met recordresultaten in toerisme
31 oktober 2024 - In de eerste negen maanden van 2024 heeft Türkiye 49,2 miljoen bezoekers verwelkomd en 46,9 miljard USD aan toerisme-inkomsten behaald. Het aantal bezoekers steeg met 9% ten opzichte van vorig jaar, terwijl de inkomsten met 7% toenamen. Türkiye breekt hiermee zijn record voor het aantal binnenkomende bezoekers en is goed op weg om de doelstelling van 60 miljoen bezoekers voor het einde van het jaar te halen.
Het Turkse Ministerie van Cultuur en Toerisme maakte de resultaten van het derde kwartaal van 2024 bekend tijdens een persconferentie in Istanbul. Minister Mehmet Nuri Ersoy meldde dat het aantal bezoekers in de eerste negen maanden met 9% is gestegen tot 49,2 miljoen.
In dezelfde periode stegen de toerisme-inkomsten met 7% naar 46,9 miljard USD. Gemiddeld gaf elke internationale bezoeker 107 USD per dag uit. Minister Ersoy zei: "De resultaten van de eerste negen maanden zijn de hoogste die de Republiek Türkiye ooit heeft gezien; daarom verhogen we onze jaardoelstelling naar 61 miljoen bezoekers tegen het einde van het jaar."
Istanbul Bosphorus
Istanbul en Antalya trekken bezoekers uit de hele wereld en groeien sterk
Istanbul, de grootste metropool van Türkiye, verwelkomde in de eerste negen maanden meer dan 14 miljoen internationale bezoekers, een groei van 7%. Belangrijke toeristische attracties, zoals het Historisch Schiereiland, de Taksim- en Karaköy-districten en de Bosporus, zowel aan de Europese als de Aziatische kant van de stad, ontvingen bezoekers uit meer dan 200 landen. Antalya, ook wel de ‘toeristische hoofdstad van Türkiye’ genoemd, verwelkomde ruim 13,3 miljoen bezoekers en behield daarmee zijn leidende positie in de oostelijke Middellandse Zee.
Duurzame groei in de grootste markten van Türkiye
Türkiye’s grootste markten, zoals Rusland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, blijven groeien. Veel bezoekers kiezen voor populaire bestemmingen, zoals Antalya, Istanbul, İzmir en Muğla.
Meer dan 5,5 miljoen Russen kozen Türkiye als vakantiebestemming, wat een groei van 6% betekende tussen januari en september 2024. In dezelfde periode overschreed het aantal Duitse bezoekers de 5,2 miljoen, met een groei van 6% in de Duitse markt. Het Verenigd Koninkrijk, de derde grootste markt van Türkiye, liet een groei van 17% zien, met bijna 3,7 miljoen Britten die Türkiye in de eerste negen maanden van het jaar bezochten. Türkiye bereikte de grootste groei uit China, waar meer dan 312.000 bezoekers werden verwelkomd, een stijging van 84% ten opzichte van vorig jaar. In de periode januari-september bezochten 1.075.469 Nederlanders Türkiye, een stijging van 2,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bezoekers genoten van het rijke culturele en historische erfgoed van het land, de veelzijdige gastronomie, de stedelijke ervaringen en de prachtige natuur.
Antalya Side Ancient City
Over Türkiye
Gelegen in het Middellandse Zeegebied en met de beroemde Bosporus als verbinding tussen het Aziatische en Europese continent, is Türkiye een unieke bestemming en een hub voor culturele interactie. Voeg daarbij de verschillende klimaten, de natuur en de gastronomie die is beïnvloed door de diversiteit van vele beschavingen door de eeuwen heen. Gelegen op het kruispunt van culturen, heeft Türkiye een kenmerkende kunst- en modecultuur, een synthese tussen tradities en modernisme. De zeer dynamische shopping- en entertainmentgelegenheden trekken bezoekers van overal ter wereld.
Over Türkiye Tourism Promotion and Development Agency (TGA)
TGA draagt zorg voor de promotie van Türkiye als bestemming en toonaangevend merk op de (inter)nationale toeristische markt. De focus ligt daarbij op het ontdekken, ontwikkelen en promoten van het materieel en immaterieel erfgoed van Türkiye. TGA is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle marketing- en communicatieactiviteiten ter ondersteuning van de overkoepelende toeristische doelstellingen van Türkiye. Het doel is het verhogen van de investeringen in toerisme in de nationale economie en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening met communicatie- en marketingactiviteiten op korte, middellange en op de lange termijn.